
Sobre el evento
Alins,Lleida25574España
Barry Lopez: L’explorador de la geografia profunda
Divendres 24 d’octubre a les 19:00h
Xerrada amb el el geògraf i escriptor Franco Michieli
iiii
Per apuntar-se a la trobada, envia un correu electrònic a naturallibres@gmail.com o un WhatsApp al 626534710
«Cuando viajo, me esfuerzo por conocer el territorio como si fuese un ser humano, con su complicada, insondable personalidad. Espero que sea él quien hable. Y espero. Y espero.»
Som geografia: existem en relació al paisatge que habitem —i que ens habita—. No hi ha una separació clara entre el nostre cos i el món exterior, un territori fet de relacions que els mapes no cartografien i que la ciència mai podrà comprendre del tot. Per complex, per inabastable, perquè la seva naturalesa és el misteri. Descobrir-lo requereix temps i atenció per arribar a establir una veritable intimitat amb el lloc. És el que Barry Lopez anomenava Geografia profunda, una idea que divendres 24 d’octubre explorarem a NaturaLLibres, amb el geògraf i escriptor Franco Michieli.
«Uno nunca puede, incluso aunque preste la más estricta atención en todos los sentidos, comprender por completo un lugar, por muchas veces que vaya a él. No solo porque el lugar está en cambio constante, sino porque la esencia de cualquier lugar no es la transparencia, sino la oscuridad.»
Tradicionalment, la Geografia ha estat una disciplina centrada en la descripció física de la terra, sense tenir en compte que el paisatge és per damunt de tot una relació —biològica, corpòria, cultural, filosòfica— entre individus i hàbitat. Tant és així que desarrelar a un ésser viu del seu entorn natural suposa destruir el sentit de la seva vida, deixar-lo desubicat, sol, sense cap pertinença. Mal comú de la civilització moderna que, en un afany de dominació exponencial, ens ha aïllat del món no humà i, falsariament, ho ha anomenat evolució, progrés.
«Un cazador yup’ik de la isla de San Lorenzo me contó una vez que lo que más temen de nosotros los esquimales tradicionales es nuestra enorme capacidad de alterar el país, el alcance de ese poder, y la facilidad con que podemos efectuar estos cambios por procedimientos electrónicos, desde una ciudad distante. Los esquimales, que a veces no se consideran totalmente diferenciados del mundo animal, ven en nosotros a unas gentes que tal vez hayan llevado demasiado lejos esa separación. Con una mezcla de incredulidad y aprensión, nos llaman ‘el pueblo que cambia la naturaleza’».
Contra la solitud de l’espècie humana, Barry Lopez proposava recuperar la mateixa intimitat amb l’entorn que molts pobles indígenes mantenen encara. D’ells va aprendre el que la Geografia profunda significa: percebre amb plena consciència, reprimir les temptacions de la ment racional, rendir-se a l’espectacle d’allò salvatge com un participant, sense l’ànsia per entendre, establint un diàleg mut amb el paisatge exterior… i amb l’interior, fet de relats i records. Amb el desig d’establir amb la terra un vincle de reciprocitat harmoniós. Amb el desig de trobar el nostre lloc.
Divendres 24 d’octubre pensarem com aconseguir-ho deambulant per l’obra de l’escriptor nord-americà. I, sabedors que tenim els sentits rovellats, del 25 al 29 d’octubre Franco Michieli impartirà el curs L’Art de l’orientació natural, una formació teòrica i experiencial per aprendre a orientar-se sense mapes ni tecnologia, guiats amb la brúixola interna.
«Mis conversaciones con este lugar rural y reservado me permiten entender mejor quién soy. Me inunda continuamente de misterio porque su naturaleza es demasiado compleja para que la pueda entender por completo. Si quiero aprender algo del lugar en el que vivo, si deseo la paz de esta intimidad y el consuelo de sentirme aceptado, no tengo más elección que formar parte de él.»
Preu d’inscripció: 5€*
Inclou: Assistència a la xerrada + Val de 2€ de descompte en els llibres de Barry Lopez (Sueños árticos, Horizonte) y Franco Michieli (La vocación de perderse)
BARRY LOPEZ (1945, Nova York – 2020, Oregon), escriptor i assagista nord-americà l’obra del qual és coneguda per les seves preocupacions humanitàries i ambientals. Va guanyar el National Book Award per Arctic Dreams (1986) i el seu llibre Of Wolves and Men (1978) també va ser finalista del mateix premi. Fotògraf de paisatges, va viatjar per prop de vuitanta països i el 2002 va ser elegit membre del Club d’Exploradors, qualificat com «l’escriptor de la naturalesa més important del país» pel San Francisco Chronicle. Comparat freqüentment amb Thoreau, als seus escrits sovint examina la relació entre la cultura humana i el paisatge físic.
«De vez en cuando me preguntan qué paisaje és mi preferido. ¿Sería el desierto de Tanami, en el Territorio del Norte de Australia, donde pasé unas semanas con la gente de Warlpiri? ¿Las colinas escalonadas de Bali, el canal intracostero del sur de Chile? Siempre respondo lo mismo: no, sería mi hogar en el oeste de Oregón, donde vivo desde el verano de 1970. Es con este lugar con quien he tenido las conversaciones más largas.»
FRANCO MICHIELI (Milán, 1962) és geògraf, explorador, escriptor, fotògraf i corresponsal de Meridiani Montagne. Ha difós les seves travesses per llocs remots i extrems, com els Alps, els Pirineus, els Andes, Noruega i Islàndia, en nombroses guies, articles, conferències, així com cursos sobre mètodes d’orientació a la natura. Està convençut que és possible una relació respectuosa entre l’home i el medi ambient.
*Oferta de descompte aplicada a un exemplar per persona inscrita el dia de l’activitat.
Si algú es dóna de baixa en l’activitat, només es farà la devolució de l’import
si la plaça vacant queda coberta i s’avisa a l’organització amb un mínim de 24h.