- Este evento ha pasado.
Sobre el evento
Dones d’aigua dolça
Xerrada + taller de limnologia al riu + lectura de llegendes
Amb les científiques Núria Catalán i Anna Lupon
Dissabte 28 de maig >> 18:00H
Per apuntar-se a la trobada, envia un correu electrònic a naturallibres@gmail.com o un WhatsApp al 626534710
Els rius i els llacs ens han fascinat des del principi dels temps —també les dones d’aigua que hi habiten—. Tanmateix, no fou fins a finals del segle XIX que l’estudi dels ecosistemes aquàtics va considerar-se com a disciplina científica: la limnologia, un camp ple de científics apassionants… on la contribució de les dones no ha estat prou reconeguda.
Dissabte 28 de maig ens submergirem dins d’aquesta ciència amb dues expertes com són la Núria Catalán i l’Anna Lupon. Amb elles coneixerem la història de les seves dones més rellevants, reflexionarem sobre els biaixos que pateixen les científiques… i redescobrirem el nostre riu! Farem una visita guiada al Noguera de Vallferrera per veure com s’estudien aquests hàbitats, quines són les seves funcions i com els hi afecta el canvi climàtic.
Després de tot això, entendrem millor per què rius, rieres, gorges, estanys i llacs són un indret màgic on habiten les encantades i aloges. Surten al vespre a fer bugada, ja que és la lluna i no el sol l’astre que els eixuga la roba… Se n’han vist aquí a prop, a Àreu, a Tor, a Araós… Podrien arruinar una casa o fer-la immensament rica, segons les històries que us explicarem i que trobareu replegades al llibre Llegendes d’aigua dolça.
Preu d’inscripció: 5€ per persona
Inclou assistència a la xerrada + taller de limnologia al riu + lectura de relats + descompte del 10% en la compra del llibre Llegendes d’aigua dolça.
«Diuen que el Canigó va ser el primer que va sorgir de les aigües després del diluvi Universal. I alguns encara expliquen que hi ha uns quants pobles negats sota les aigües d’un Estany…»
La NÚRIA CATALÁN i l’ANNA LUPON són membres del grup de Gènere i ciència de l’Associació Ibèrica de Limnologia. Aquest grup, fundat l’any 2014, té per objectiu actuar com a observador de biaixos de gènere en ciència, particularment en l’àmbit de l’ecologia i les ciències aquàtiques, estudiant els sostres de vidre als que les científiques s’enfronten durant la seva carrera i desenvolupant activitats per assolir l’equitat en Limnologia. Entre aquestes activitats, cal destacar l’exposició Women in Limnology, que s’ha pogut veure a institucions de diferents països, a més d’articles científics i de divulgació, decàlegs i codis de conducta o el projecte GenderLimnoEdu, que proporciona eines per l’auto-detecció de desigualtats de gènere durant la pràctica docent universitària.
L’Anna i la Núria són doctores en Ecología per la Universitat de Barcelona i limnòlogues. Actualment, la Núria Catalán és investigadora Marie Sklodowska-Curie al Laboratoire des Sciences du Climat et l’Environnement del CNRS de Paris, centrada en entendre el cicle del carboni en els llacs i rius àrtics i la seva rellevància pel clima. L’Anna Lupon és investigadora Beatriu de Pinós al Centre d’Estudis Avançats de Blanes, on estudia com el clima i els usos del sòl afecten els cicles del carboni i nutrients en els rius.