
- Este evento ha pasado.
Sobre el evento
L’imperi del fred
Xerrada + Taller d’observació meteorològica
Amb el meteoròleg Ramon Pascual Berghaenel
Dissabte 21 de desembre a les 18:00h i diumenge 22 al matí
Per apuntar-se a la trobada, envia un correu electrònic a naturallibres@gmail.com o un WhatsApp al 626534710
«L’hivern va arribar, tal com era d’esperar. Va ser menys atroç que els dos hiverns posteriors, però resultà igual de fosc, famèlic i fred, […] un esforç sobrehumà per aferrar-se a la vida entretant s’escapava.» BORÍS PASTERNAK
El solstici d’hivern no és necessàriament el dia més fred de l’any, però les temperatures haurien de ser prou baixes per a que dissabte 21 de desembre puguem parlar amb propietat d’aquest fenomen ambiental a NaturaLlibres, en unes #TrobadesNL amb el meteoròleg expert en temps advers Ramon Pascual Berghaenel i amb el llibre-excusa L’imperi del fred, de François Garde.
«El fred és blanc: blanc com l’evidència de la neu […] El fred és blau: blau com l’interior d’una gelera […]. El fred té el color del líquen enganxat a la pedra, amb el qual té en comú la paciència i la duresa […]. El fred és negre: negre antracita, com una nit sense estrelles en què res no indica que el sol podria decidir tornar, o com la profunditat mateixa de l’univers. El fred és transparent, transparent com un assassí hàbil.»
Per molt subjectiu que sigui el fred, és indubtable que existeix, però… què és?
«Un adversari perillós, a vegades mortal, amb prou capacitat per delmar exèrcits sencers; un mag astut, capaç de transformar l’aigua en neu, en aiguaneu, en gel, en pols, de tornar les muntanyes inaccessibles i de sembrar el mar de perillosos icebergs; un manipulador maliciós… un agent doble de qui es descobreixen constantment noves funcions i que sempre ens sorprèn; un artista cruel, del qual admirem les seves efímeres creacions…»
Força invisible i omnipresent que contrau molècules dolorosament, deixa el seu rastre sobre el paisatge, sobre el cos i sobre el nostre estat d’ànim, demostrant quant som de vulnerables.
«Des que sent el primer atac del fred, el cos reacciona, sense que la nostra voluntat hi hagi d’intervenir. Els pèls s’ericen, amb la finalitat de formar una capa d’aire destinada a empresonar la calor interna. Com que som força menys peluts que els nostres avantpassats, aquest esforç avui dia està gairebé abocat al buit…»
Fred mortal que paralitza l’activitat metabòlica… i que atura el temps, capaç de mantenir intacte el cadàver d’un pastor assassinat als Alps fa cinc mil anys i de conservar mil·lennis d’història planetària en una bombolla d’aire.
«Tothom creu que sap el que sent la persona que mor de fred. Els metges expliquen que el cos sacrifica primer els peus i les mans, després els membres, per assajar de protegir tant com es pugui el cor i el cervell. Alguns alpinistes o exploradors han explicat com a poc a poc la son els envaeix, la realitat s’esborra, una mena de pau apareix.»
És evident, però, que els humans no estem fets pel fred. Trobarem multitud d’éssers vius millor adaptats que nosaltres, des de les coníferes als tardígrads, animalons que poden sobreviure a temperatures de fins -200ºC.
«El 21 de juliol de 1983, els russos de l’estació Vostok, a 1.200 quilòmetres del Pol Sud i a més de 3.000 metres d’altitud, varen veure que el seu termòmetre baixava fins als –89,2 °C. Uns científics americans han calculat recentment a partir d’informació obtinguda per satèl·lit —i, per tant, sense haver-la verificat personalment— que la temperatura d’alguns punts de l’inlandsis antàrtic podia arribar a caure fins als –95 °C. Els astrònoms han trobat a la constel·lació de Centaure, a només 5.000 anys llum del nostre planeta, la nebulosa Bumerang, que també es diu nebulosa del Nus de Papallona. Han establert que la temperatura enmig d’aquesta massa de gas i de pols estel·lar és de –272 °C, rècord absolut de fred a l’univers. El fred té un límit: –273,15 °C. A aquesta temperatura, tots els àtoms s’immobilitzen.»
Tan temut com desitjat, ara, amb l’escalfament global, el fred és, a més, un fenòmen filosòfic que colpeja el pensament. Perquè exposar-se a l’exterior i sentir la gelor del món significa també sortir del nostre Jo climatitzat, tremolar amb el Tot.
«El fred sempre conté una parcel·la d’eternitat.»
En tot cas, com la intenció no és acabar encostipats, sinó conèixer —des de la ciència, la història i la literatura— el fred, dissabte 21 de desembre acompanyarem la xerrada amb una infusió o una xocolata calenta.
I per a que el fred no ens agafi desprevinguts a muntanya, diumenge 22 de desembre, el meteoròleg Ramon Pascual Berghaenel impartirà un taller d’observació atmosférica sense aparells, per aprendre a llegir el temps al nostre voltant i a pronosticar el que vindrà. Recordant sempre la dita dels suecs:
«Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder (No hi ha mal temps, hi ha mala indumentària).»
Preu d’inscripció a la xerrada: 7€/persona
Inclou: Xerrada + Infusió o xocolata calenta amb pastes casolanes + Val del 10% de descompte en la compra del llibre L’imperi del fred
Preu d’inscripció al taller d’observació meteorològica: 5€/persona
CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES
- Hora d’inici: 11:00h
- Duració estimada: 1h 30minuts
- Requisit: Haver assistit a la xerrada prèvia de dissabte
- Mínim-màxim de participants: 10-15 persones
RAMON PASCUAL BERGHAENEL és un apassionat de la meteorologia i el muntanyisme (i també de la música), llicenciat en l’especialitat de Física de la Terra i el Cosmos per la Universitat de Barcelona. Des del 1992 pertany al Cos Superior de Meteoròlegs de l’Estat i treballa a l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET), sent actualment el delegat territorial a Catalunya. Imparteix classes, xerrades i conferències, tant en l’àmbit científic professional com de caire divulgatiu, participant usualment en simposiums, jornades i congressos nacionals e internacionals. Les seves especialitats han estat el radar meteorològic, les tempestes, la meteorologia de muntanya, la nivologia i l’accidentabilitat associada. Coneixements que porta temps transmeten a través dels cursos de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya i diversos clubs alpinistes. Actualment és membre del consell de redacció de la revista Tiempo y Clima de l’Asociación Meteorológica Española, membre de les associacions meteorològiques catalanes ACOM, ACAM i Ecommeta i director de la revista Excursionisme de la Unió Excursionista de Catalunya.
*Val de descompte aplicable a un exemplar per persona inscrita el dia de l’activitat.
Si algú es dóna de baixa en l’activitat, només es farà la devolució de l’import
si la plaça vacant queda coberta i s’avisa a l’organització amb un mínim de 24h.